sobota, 15 września 2012

UNESCO - Kremlin and Red Square, Moscow

Zbudowana w latach 1555-61 przez cara Iwana Groźnego, cerkiew Wasyla Błogosławionego miała upamiętniać zwycięstwo w wojnie z kazańskimi Tatarami i zdobycie miasta Kazań. Za jej autora uważa się mistrza Postnika Jakowlewa, zwanego Barmą. Legenda głosi, że po ukończeniu budowli Iwan Groźny rozkazał oślepić architektów, by nigdy więcej nie stworzyli takiego cudu. Jednakże nie wydaje się to prawdą, ponieważ, Postnik brał udział również w budowaniu Kremla Kazańskiego.


Na sobór składa się osiem oddzielnych cerkwi, symbolizujących osiem dni walk pod Kazaniem. Wszystkie osiem cerkwi (cztery główne i cztery mniejsze) uwieńczone są charakterystycznymi "cebulowymi" kopułami i zgrupowane dookoła dziewiątej cerkwi, zakończonej niewielką kopułą. Wszystkie łączy wspólna podstawa, obwodowy korytarz i środkowe arkadowe przejścia. 


Czemu opisuję je już na wstępie, otóż zdarzyło się tak, że otrzymałam, aż cztery pocztówki z widokiem na tą budowlę. Kompleks, który jest częścią UNESCO obejmującego Moskiewski Kremlin oraz Plac Czerwony. To trzy różne wzory (jeden jest powtórką), więc zdecydowałam się przedstawić je razem. Pierwsza od góry kartka przyszła do mnie jako fav tag od Galiny (studentki prawa, za którą podczas jej egzaminu z prawa cywilnego trzymałam kciuki), druga to właśnie powtarzający się wzór, który przysłały mi w ramach offering tagu (moja wina bo zapomniała, o pierwszej lol) Sasha (Anelka) – która na odwrocie opisała właśnie wspomnianą tu legendę i daty budowy – oraz Darii (peregrina) – kartka wyjątkowa, bo zapisana po polsku i opisująca Moskiewską noc muzeów.


Powyżej kolejny fav tag od Galiny (Varastettu Lapsi), a poniżej znaczki będzie ich sporo sami rozumiecie dlaczego :) 


Komplet widoków z rosyjskimi zabytkami, zebrałam dzięki dwóm pocztówkom, na trzeciej same cuda, przedstawiony na pocztówkach sobór, gruszeczka na okrągłym znaczku oraz znaczek z serii Europa z tradycyjnymi potrawami narodowymi.

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz