niedziela, 19 sierpnia 2012

UNESCO - Venice and its Lagoon

Oto kolejna moja polsko - zagraniczna kartka. Nic dziwnego skoro wygrałam ją rzutem na taśmę w polsko – weneckiej loterii, która urządziła Monika (wariaty), tak dawno temu, że ledwie odszukałam ją w archiwum. Przyznam się, że kiedy ją dostałam, zrobiło mi się nieco głupio, bo Monisia wypisała ją do mnie drukowanymi (żeby zgodnie z moją sugestią – która była żartem – nie bazgrać), powiem Wam jednak, że rozczytać da się bez problemów! Ach jak ja zazdroszczę Ci dziewczyno tego jednodniowego wypadu do Wenecji! Marzę, by zobaczyć to uchodzące za najbardziej romantyczne - miasto świata.
Na pocztówce Plac Św. Marka (Piazza San Marco) z lotu ptaka. Ponoć bazylika obstawiona jest obecnie rusztowaniami, my na szczęście widzimy ją bez „upiększaczy”. Znajdujący się w najstarszej części Wenecji plac, jest najbardziej znanym placem miasta. Jego historia sięga się w IX wieku i wiąże się z budową pierwszej bazyliki św. Marka. W tym okresie plac ograniczał się do niewielkiego obszaru w bezpośrednim sąsiedztwie bazyliki. Przez teren obecnego placu przepływał jeden z kanałów weneckich, dzieląc go na dwie części, z których jedną zajmował niegdyś sad klasztoru św. Zachariasza. Pod koniec XII wieku plac został powiększony do obecnych rozmiarów. Przebudowa wiąże się ze spotkaniem papieża Aleksandra III z cesarzem Fryderykiem I Barbarossą.
Jako ciekawostkę dodam, że Plac od samego początku był miejscem wielu ważnych wydarzeń i uroczystości, a od czasów Pietro Orseolo II to na nim obchodzi się uroczystość "zaślubin z morzem" podczas świąt Wniebowstąpienia. Wenecja to także punkt na mapie UNESCO, więc z przyjemnością mogę ją odhaczyć, choć zdradzę wam, że mam też od niedawna pocztówkę z Wenecji wysłaną i chętnie Wam ją niebawem zaprezentuję. 



English (from Unesco site): Founded in the 5th century and spread over 118 small islands, Venice became a major maritime power in the 10th century. The whole city is an extraordinary architectural masterpiece in which even the smallest building contains works by some of the world's greatest artists such as Giorgione, Titian, Tintoretto, Veronese and others.  

*sended from Poland

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz