poniedziałek, 20 sierpnia 2012

UNESCO - Wooden Churches of Southern Little Poland (Lipnica Murowana)

Ten rok nie był dla mnie szczególnie wyjątkowy jeśli chodzi o wakacje. Jako powtórka z zeszłych nigdzie nie jechaliśmy, a jedynie 3 tygodnie siedzieliśmy w Krakowie u rodziny Pawła. Było jednak kilka wycieczek i dzięki uprzejmości Dominika (młodszego brata Pawła) udało mi się zobaczyć jeden z Małopolskich kościołów UNESCO, a mianowicie kościół pod wezwaniem Św. Leonarda w Lipnicy Murowanej. Uwierzcie mi to miejsce zupełnie wyjątkowe i to nie tylko z powodu wspaniałego zabytku architektury, ale i (co w moich ustach jest wyjątkowym komplementem, jako że moje nastawienie do kościoła nie jest najlepsze) wyjątkowego proboszcza. Gdyby tylko tacy ludzie jak Ks. prałat mgr Zbigniew Kras, nie byli rzadkością. Kiedy przyjechaliśmy do Lipnicy nie mieliśmy zamiaru wchodzić do środka zabytków (bo kościołów jest w tej niewielkiej miejscowości, aż 4!), zresztą były one zamknięte, a na drzwiach drewnianego kościółka Św. Leonarda - wisiała jedynie karteczka z telefonami do przewodników i kosztami biletów. Z małym dzieckiem czekanie na przybycie przewodnika jest złym pomysłem... ale gdy obeszliśmy kościół dookoła i mieliśmy już odejść zjawił się proboszcz w towarzystwie jakiegoś zakonnika, któremu pokazywał właśnie parafię. Tak oto zostaliśmy wprost zaproszeni do środka. Opowieść, która usłyszałam zapierała dech w piersiach. Przetłumaczono nam wszystkie inskrypcje, pokazano detale i naprawdę zabytkowy psałterz, a mały dotykał wszystkiego i to mnie skarcono gdy tłumaczyłam mu, że może uszkodzić stare i cenne dzieło „Bo przecież dziecko poznaje dłońmi... niech poczuje ducha drewna”. Kościół nie był rekonstruowany, a wierzchnie warstwy nie są zabezpieczane, utrzymuje się go w stanie nienaruszonym, a proboszcz dba o niego z własnych środków bo Polskie Państwo w poważaniu ma, że to UNESCO, że trzeba zabezpieczać płynąca obok rzeczkę i ścinać trzciny i w ten sposób, kościół został już raz zalany. Zwiedza się go do 18.00, ale proboszcz otworzy Wam i o 23.00 i 02.00 w nocy, bo wychodzi z założenia, że zabytek ten jest dla ludzi, a gdy ludzie jadą z daleka, jak można im odmówić? 1/3 ślubów odprawiana jest w tym niewielkim kościółku – więc jeśli nie chcecie tłumów, albo na rękę wam pozostawienie części trajkoczących ciotek na zewnątrz z całego serca polecam to miejsce! - jako ciekawostkę podam, że odprawiono w nim ślub australijskiej pary, a proboszcz zezwolił, by świadkiem został Muzułmanin, jaki inny ksiądz by tak uczynił? Gdy spytałam go o to odparł mi, że Bóg jest jeden, a religie należy do siebie zbliżać, a nie oddalać. Piękne i mądre słowa, które ja od zawsze powtarzam swoim dzieciom w ustach katolickiego księdza wywołały zaskoczenie i radość. Czy warto zatem zobaczyć? Tak! Bo zakochacie się i w miejscu i w ludziach.
Pocztówkę z tej wycieczki wysłała mi Magda (dziewczyna Dominika, którą uwielbiam i czekam na ogłoszenia parafialne :D). Garść informacji teoretycznych - kościół św. Leonarda jest najstarszym z istniejących kościołów Lipnicy Murowanej, zbudowany w XV wieku, wciąż zachwyca nas swoją architekturą i kunsztem wykonania. Wewnątrz znajdują się trzy cenne tryptyki: św. Leonarda, św. Mikołaja oraz Adoracja Dzieciątka Jezus. Na środku kościoła, pod kamienną płytą jest grób śp. Józefiny i Antoniego Ledóchowskich - rodziców Bł. Marii Teresy i Urszuli. Wewnątrz znajduje się również starsza od samego kościoła „Pieta”. Posadzka (jak z dumą powtarzał proboszcz) to dzieło tutejszych kamieniarzy i ludzi, którzy przed wiekami nie wydobywali marmurów lecz w lasach poszukiwali piaskowca! 3 lipca 2003r. kościół został wpisany na listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Narodowego UNESCO.

Na odwrocie pieczątka pamiątkowa z kościoła. Dziękuję!

English (from UNESCO site): The Church of St Leonard (Lipnica Murowana) was built at the end of the 15th century. From this date have survived parts of the polychrome decoration stencilled on the ceiling of the nave. The church was situated outside the defensive wall of the township and had the function of a cemetery church, a function that it still fulfils. It has been renovated many times, but this has not significantly affected its form or spatial arrangement.