środa, 19 czerwca 2013

UNESCO - L'viv the Ensemble of the Historic Centre

Ależ u mojego ojca w pracy jest gorąco. Przyjechałam się pouczyć, no ale po prostu się nie da, a jeszcze alarm wyje pod budynkiem jak opętany. Przestaje na chwilę i zaraz znów się włącza. Tylko położyć się i zdychać. Żeby odpocząć od tego harmidru i coś zjeść w drodze na pocztę wstąpiłam do nie tak dawno otwartego baru mlecznego przy ulicy Bagattela. Nazywa się „Mleczarnia” i od razu rozpoznacie go po gigantycznej kolejce. Nic dziwnego jedzenie jest doskonałe, estetycznie podane i tanie jak na warunki lokalizacyjne, a jedną porcją najedzą się spokojnie dwie osoby. Jeśli wepchniesz w siebie całość będziesz po prostu zdychał, z rozkoszy i przejedzenia. W weekend po egzaminach zabiorę tam Daniela na pierogi z truskawkami!
Tymczasem wracając sprawdziłam skrzynkę i w moje ręce wpadła przepiękna kartka z Lwowa, którą w swej dobroci przysłała mi Christy. Lwów to miasto moich przodków, tych bliższych, bo duża cześć rodziny pochodzi raczej z Rosji. Mój problem polega na tym, że choć znam wiele opowieści i piosenek, moja noga nigdy nie stanęła w samym mieście. A szkoda, bo miasto ma wspaniałą historię, jako że zawsze znajdowało się na pograniczu kultur. Dziś należy do Ukrainy, ale przez dziesięciolecia było miastem Polskim, to tu w okresie zaborów znajdował się najważniejszy ośrodek naszej nauki, oświaty i kultury, a przez długi czas również stolica Galicji. Historyczne centrum Lwowa w roku 1998 wpisane zostało na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO. Tu wciąż usłyszeć można język polski, choć miasto od lat należy do Ukrainy.
English: While going back from my lunch breake I checked my mailbox and found this unique postcard with Spring in Lviv sent by Christy. The city of Lviv, founded in the late Middle Ages about 1250 by king Daniel I Halicki, was a flourishing administrative, religious and commercial centre for several centuries. The medieval urban topography has been preserved virtually intact, along with many fine Baroque and later buildings*. For many years city was a part of Poland and it is still realted to our country due to many historical and cultural aspekts. At the same time we should remember that it was never belong to Poland in full meaning of this word. The Old City Center was added to UNESCO list in 1998 and I hope this summer I will go there to see it on my own eyes as it is a city of my ancestors.

*fragments from WHC site.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz